|
nasz DOM www.netparafia.pl |
 |
SLOWO BOZE w naszym zyciu - Z chleba-Cia³o, z wina-Krew czyli o symbolice chleba i wina
ZoRo - 8 Czerwiec 2017, 16:02 Temat postu: Z chleba-Cia³o, z wina-Krew czyli o symbolice chleba i wina http://liturgia.wiara.pl/...chleba-i-wina-w
Z chleba – Cia³o, z wina – Krew czyli o symbolice chleba i wina w Eucharystii
Podczas przygotowania darów do o³tarza przynoszone s± chleb i wino, aby sta³y siê Cia³em i Krwi± Chrystusa. Te dwa spo¶ród ziemskich pokarmów, które ju¿ Starym Testamencie nale¿a³y do darów sk³adanych w ofierze Bogu, zosta³y w szczególny sposób wywy¿szone, gdy¿ z woli Chrystusa sta³y siê Jego Cia³em i Krwi±.
Nasz chleb powszedni
Chleb to (w wiêkszo¶ci kultur) najbardziej podstawowy pokarm. Bez niego trudno wyobraziæ sobie ¿ycie. „Chleb powszedni” jest synonimem wszelkiego pokarmu. Nie jest jednak tylko „owocem ziemi”; nie wystarczy go zerwaæ i zje¶æ. Jego wytworzenie wymaga sporo pracy. Dlatego podczas przygotowania darów kap³an, b³ogos³awi±c Boga za chleb, mówi o nim jako o „owocu ziemi i pracy r±k ludzkich”.
Te podstawowe prawdy o chlebie maj± tak¿e swoj± wymowê, gdy spojrzeæ na Cia³o Pañskie. Jezus mówi, ¿e bez spo¿ywania Jego Cia³a nie mo¿na mieæ ¿ycia, które dziêki Niemu zamieni siê w ¿ycie wieczne (J 6, 53-54). Jest ono dla pragn±cych nieba podstawowym pokarmem. Jednak przyjmowanie Go nie daje zbawienia automatycznie. Wymaga wspó³pracy z Bo¿± ³ask±, ¿ycia Ewangeli±. Zbawienie w pewnym sensie jest wiêc – jak chleb – owocem Bo¿ej ³aski i ludzkiej pracy. Staje siê „skutecznym” pokarmem tylko dla tych, którzy do Bo¿ego daru dok³adaj± w³asny wysi³ek. Spo¿ywaj±c Eucharystyczny chleb wierz±cy u¶wiadamia sobie, ¿e jego zbawienie nie dokona siê automatycznie. ¯e pokarm daj±cy ¯ycie Wieczne nie wystarczy, je¶li nie pójdzie za nim dobre ¿ycie.
Na tropach biblijnej symboliki chleba: prza¶ny chleb wyj¶cia
W Starym Testamencie znale¼æ mo¿na kilka innych obrazów pomagaj±cych zrozumieæ znaczenie symboliki Eucharystycznego Chleba. Przede wszystkim Chleb Eucharystyczny nawi±zuje do chleba spo¿ywanego podczas pierwszej uczty paschalnej, w noc wyj¶cia Izraelitów z Egiptu. To – razem z Barankiem – chleb wyj¶cia, przygotowania na d³ug±, trudn± i niebezpieczn± wêdrówkê. By³ niekwaszony, bo przygotowywano go i spo¿ywano w po¶piechu (Wj 12, 8). Ten fakt znalaz³ specyficzn± interpretacjê w Nowym Testamencie. W Biblii kwas jest symbolem oddzia³ywania na otoczenie. Jest go niewiele, a potrafi zmieniæ smak ciasta.
| 1 | 2 | 3 | 4 | » | »»
|
|