|
nasz DOM www.netparafia.pl |
 |
MODLITWA w naszym DOMu - ¦wiêty Dominik
ZoRo - 7 SierpieÅ„ 2018, 15:35 Temat postu: ¦wiêty Dominik https://opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/swieci/s_dominik.html
Ks. Stanis³aw Ho³odok
¦wiêty Dominik
Urodzi³ siê miêdzy rokiem 1171 a 1173 w ówczesnym królestwie Kastylii, na terenie dzisiejszej Hiszpanii, w Calaruega, w diecezji Osma. Wywodzi³ siê z bogatej rodziny Gusmano (Guzman). Jego rodzicie: Feliks i Joanna (uznana pó¼niej za b³ogos³awion±) mieli jeszcze kilkoro dzieci, z których jeden - Mames zosta³ b³ogos³awionym, a Antoni ksiêdzem diecezjalnym. Dominik kszta³ci³ siê najpierw w rodzinnej miejscowo¶ci, a pó¼niej w Walencji, gdzie szkolnictwo sta³o na wysokim poziomie. Zosta³ kap³anem w roku 1196 i od razu mianowano go kanonikiem katedry w Osma. W latach 1203 - 1205 odby³ podró¿ wraz ze swoim biskupem Dydakiem do Niemiec, aby tam przygotowaæ ¶lub syna króla Kastylii z ksiê¿n± Marchii. Podczas pobytu w Niemczech prze¿y³ najazd pogañskich Kumanów (z terytorium Wêgier) na Turyngiê. Postanowi³ zostaæ misjonarzem i nawróciæ ten lud na chrze¶cijañstwo, lecz papie¿ Innocenty III nie wyrazi³ na to zgody. Wracaj±c do Hiszpanii przez po³udniow± Francjê spotka³ wys³anników papieskich (legatów) do zwalczania herezji albigensów.
Albigensi (od miasta Albi w po³udniowej Francji), inaczej zwani katarami (czystymi) stanowili sektê powsta³± na pod³o¿u manichejskim. Uwa¿ali siebie za dobrych chrze¶cijan, wierz±cych i pokutuj±cych oraz ¶wiadomie ubogich. Byli przekonani, ¿e ich Ko¶ció³, tzw. Chrystusowy by³ ró¿ny od Ko¶cio³a rzymskiego, zarzucaj±c, ¿e u nas bardziej dba siê o wystawno¶æ nabo¿eñstw ni¿ o idea³y ewangeliczne. Wed³ug nich Chrystus by³ jednym z anio³ów lub najlepszym z ludzi usynowionym przez Boga. Albigensi czynnie wystêpowali przeciwko Ko¶cio³owi, niszcz±c katolickie ¶wi±tynie, plebanie i inne obiekty (E. Gigilewicz).
Dominik wraz ze swoim przyjacielem, biskupem Dydakiem zaczêli pomagaæ wspomnianym legatom w ich pracy misyjnej. Uwa¿ali, ¿e trzeba byæ ubogim na wzór Chrystusa i Jego uczniów oraz prowadziæ ¿ycie prawdziwie ewangeliczne, poniewa¿ albigensi zarzucali bogactwo wielu duchownym katolickim. Dominik nawraca³ licznych zwolenników sekty albigensów, chodz±c w wyprawach misyjnych do miast i poszczególnych wsi. Biskup musia³ wracaæ do swojej diecezji Osma, a do Dominika do³±czyli siê kap³ani, którzy podobnie jak on pragnêli oddaæ siê pracy misyjnej. I tak ¶w. Dominik za³o¿y³ zakon oparty na ca³kowitym ubóstwie (st±d nazwa: ¿ebrz±cy) i nazwa³ go kaznodziejskim; od imienia za³o¿yciela nazywa siê te¿ dominikañskim lub dominikanami. Papie¿ Innocenty III poleci³ Dominikowi przyj±æ regu³ê utworzon± przez ¶w. Augustyna, a papie¿ Honoriusz III w roku 1218 zatwierdzi³ zakon. Zadaniem dominikanów jest zawsze g³oszenie S³owa Bo¿ego, praca misyjna, jak te¿ duszpasterska i naukowa. Zakon dominikañski niemal¿e od swoich pocz±tków a¿ do dzisiaj propaguje miêdzy innymi modlitwê ró¿añcow±. Warto wspomnieæ, ¿e pierwszymi polskimi dominikanami, którzy z r±k Dominika przyjêli zakonny habit, byli ¶w. Jacek i b³. Czes³aw Odrow±¿owie.
Dominik pe³en zas³ug odszed³ do Pana 6 VIII 1221 r. Jego grób znajduje siê w Bolonii. Papie¿ Grzegorz IX kanonizowa³ ¶w. Dominika w roku 1234. Piêkn± charakterystykê osoby ¶w. Dominika znajdujemy w Liturgii Godzin (t. IV, s. 1033-1034): „Dominik odznacza³ siê tak wielk± prawo¶ci± obyczajów i tak niezwyk³± ¿arliwo¶ci± o sprawy Bo¿e, ¿e bez trudu mo¿na by³o w nim rozpoznaæ wybrane naczynie ¶wiêto¶ci i ³aski. Wyró¿nia³a go te¿ niezachwiana równowaga ducha z wyj±tkiem chwil, kiedy ogarnia³o go wspó³czucie i mi³osierdzie (...) pe³na pokoju wewnêtrzna postawa objawia³a siê na zewn±trz w serdeczno¶ci i weso³o¶ci spojrzenia. Za dnia nikt nie by³ bardziej przyjazny i mi³y wzglêdem towarzyszy i braci; w nocy nikt bardziej oddany czuwaniom i modlitwie (...) Uwa¿a³ bowiem, ¿e wtedy bêdzie naprawdê nale¿a³ do Chrystusa, gdy ca³kowicie po¶wiêci siê zdobywaniu dusz (...) Nosi³ zawsze ze sob± Ewangeliê Mateusza i listy Paw³a. Czyta³ je tak czêsto, ¿e zna³ je prawie na pamiêæ. (...)”.
¦w. Dominik jest uwa¿any za patrona Zakonu Kaznodziejskiego i Zakonu Dominikanek Klauzurowych, tak¿e miast: Bolonii, Kordoby i Rzymu. W ikonografii przedstawia siê ¶w. Dominika w habicie dominikañskim, z gwiazd± sze¶cioramienn±, infu³± (mitr±) i pastora³em - nie przyj±³ biskupstwa. Obok ¶w. Dominika widnieje czêsto pies w czarne i bia³e ³aty z gorej±c± pochodni± w pysku. Jest to symbol zakonu: „Domini canes”, czyli Pañskie psy, tzn. wierni w s³u¿bie Bo¿ej; pochodnia oznacza p³omienno¶æ Bo¿ej Mi³o¶ci g³oszonej przez dominikanów. Kolor psa nawi±zuje do koloru habitu dominikañskiego, mianowicie czarno-bia³ego. Czêsto te¿ w przedstawieniach ¶w. Dominika (obrazy lub rze¼by) umieszcza siê ró¿aniec, gdy¿ tê modlitwê propaguje Zakon Kaznodziejski (U. Janicka-Krzywda).
Liturgiczny obchód ku czci ¶w. Dominika przypada na dzieñ 8 sierpnia i ma rangê wspomnienia obowi±zkowego. Jedynie parafia w Klimówce ma uroczysto¶æ z tej racji, ¿e ¶w. Dominik jest g³ównym patronem (wraz z Trójc± ¦wiêt±) ko¶cio³a i parafii.
Za przyk³adem ¶w. Dominika starajmy siê jak najlepiej poznawaæ Pismo ¦wiête i byæ g³osicielami Dobrej Nowiny Pana nie tylko s³owem, ale te¿ nasz± postaw± zgodn± z wyznawana wiar±. Zakoñczmy nasze rozwa¿anie mszaln± kolekt±: „Wszechmog±cy Bo¿e, niech ¶wiêty Dominik, który by³ gorliwym g³osicielem prawdy, wspiera Twój Ko¶ció³ swoimi zas³ugami i nauk±, i niech bêdzie dla nas troskliwym opiekunem”.
|
|