|
nasz DOM www.netparafia.pl |
 |
SLOWO BOZE w naszym zyciu - Ecclesia in Medio Oriente 14-16
karino09 - 8 PaÄ˝dziernik 2012, 22:24 Temat postu: Ecclesia in Medio Oriente 14-16 14. Ponadto, istnieje już „ekumenizm diakonii”
w dziedzinie charytatywnej i edukacji między
chrześcijanami różnych Kościołów i Wspólnot
kościelnych. Także Rada Kościołów Bliskiego
Wschodu, do której należą Kościoły różnych tradycji
chrześcijańskich obecnych w regionie, stwarza
doskonałą przestrzeń dla dialogu, który może
być prowadzony w miłości i wzajemnym szacunku.
15. Sobór Watykański II wskazuje, że postęp
ekumeniczny, aby był skuteczny, musi dokonywać
się „przede wszystkim przez modlitwy, przykładne
życie, sumienną wierność wobec starożytnych
tradycji wschodnich, lepsze wzajemne poznanie,
współpracę i braterskie poszanowanie spraw duchowych
i materialnych”11. Przede wszystkim
trzeba, aby wszyscy powrócili jeszcze bardziej do
samego Chrystusa. Jezus jednoczy tych, którzy
w Niego wierzą i którzy Go kochają, dając im Ducha
swego Ojca oraz swoją Matkę, Maryję (por. J
14, 26; 16, 7 i 19, 27). Ten podwójny dar na różnych
poziomach może bardzo pomóc i zasługuje
na większą uwagę ze strony wszystkich.
16. Wspólna miłość do Chrystusa, który „grzechu
nie popełnił, a w Jego ustach nie było podstępu”
(1 P 2, 22) i „ścisłe więzy”12 między Ko-
ściołami Wschodu, które nie są w pełnej komunii
z Kościołem katolickim, przynaglają do dialogu i
jedności. W wielu przypadkach katolicy są związani
wspólnymi korzeniami wiary z Kościołami
Wschodnimi, nie będącymi w pełnej komunii.
Z myślą o odnowie duszpasterstwa ekumenicznego,
mając na uwadze wspólne świadectwo, warto
dobrze zrozumieć soborowe otwarcie na pewną
„communicatio in sacris” w odniesieniu do sakramentów
pokuty, Eucharystii i namaszczenia chorych13,
która jest nie tylko możliwa, ale która może
być godna polecenia w pewnych sprzyjających
okolicznościach, zgodnie z określonymi normami
i za aprobatą władz kościelnych14. Liczne są małżeństwa
pomiędzy katolikami a prawosławnymi
i wymagają one szczególnej wrażliwości ekumenicznej15.
Zachęcam biskupów i eparchów do stosowania,
na ile to możliwe i tam gdzie one istnieją,
umów duszpasterskich w celu stopniowej promocji
wspólnego duszpasterstwa ekumenicznego.
11 Dekr. o Kościołach Wschodnich Katolickich Orientalium
Ecclesiarum, 24.
12 SOBÓR WAT. II, Dekr. o ekumenizmie Unitatis redintegratio,
15.
13 Por. Dekr. o Kościołach Wschodnich Katolickich
Orientalium Ecclesiarum, 26-27.
14 Por. SOBÓR WAT. II, Dekr. o ekumenizmie Unitatis redintegratio,
15; por. PAPIESKA RADA DS. POPIERANIA JEDNOŚCI CHRZEŚCIJAN,
Dyrektorium w sprawie realizacji zasad i norm dotyczącyh ekumenizmu
(25 marca 1993), 122-128: AAS 85 (1993), 1086-1088.
http://episkopat.pl/pliki...-%20Polacco.pdf
barmal - 9 PaĽdziernik 2012, 07:55
W sprawie ekumenizmu wydaje się żywo działa współnota Taize-nie miałabym tej świadomości, gdyby nie doświadczenia córki-my wiemy zazwyczaj o jednym międzynarodowym spotkaniu i miasteczku-chyba całorocznym-a takich spotkań na świecie w ciągu roku jest wiele.
Abuna Zygmunt - 9 PaĽdziernik 2012, 08:30
"Latanie za bracmi odlaczonymi" niewiele daje a czasem skutki sa wrecz odwrotne do zamierzen. Ekumenizm codziennosci, zwyklych codziennych relacji, oraz to o czym Adhortacja dzisiaj mowi : postawienie na Chrystusa, staranie sie o to aby byc blizej Niego i prawdziwiej z Nim - to nas najbardziej i najbardziej mocno wzajemnie do siebie zbliza.
A swoja droga, czy sw. Pawel mialby problemy z jednoscia i tak jak my dzsiaj? Tyle ton "papieru" by na nia poswiecal ? Dzielilby wlos na czworo, przecedzal kazdy wyraz i....jaki jest efekt tej olbrzymiej pracy? Czy nie przypomina to zachowania Marty ? Jeszcze troche a uslyszymy przygany, ze oni sie tutaj mecza a takie Marie ciesza sie JEDNOSCIA juz teraz i bez nich...
Dorota Halasa - 9 PaĽdziernik 2012, 13:35
Mysle, ze do ekumenizmu trzeba dazyc przykladem wlasnego zycia
Krysia - 9 PaĽdziernik 2012, 17:05
Mówiąc o ekumenizmie. byłam na tylu Sympozjach w KUL.Ale stale myślę o tym, na ile Slowa JEZUSA o powołaniu św.Piotra - Czy miłujesz mnie więcej niż Ci, jako Zmartwychwstały, czy wcześniej " Ty...jesteś Skałą, Opoką...są przyjmowane w ekumenizmie prawosławnych, którzy odrzucają to wydarzenie? A protestantyzm- dlaczego nie uznaje MARYI- za Matkę Odkupiciela ? A przecież tylko przez Maryję dokonało się Wcielenie Syna Człowieczego !AI to jest punkt wyjścia w dialogu...Kościół Greko-Katolicki ze swoim wschodnim obrządkiem uznaje św.Piotra za następcę Jezusa w Kościele i uznaje Maryję za Matkę Zbawiciela.
dbb - 9 PaĽdziernik 2012, 20:25
Spokojnie, Marty tez potrafia cieszyc sie JEDNOSCIA, swoja i innych tez. Chrystus nikogo nie pomija. Za to Go kocham,za to Boga wielbie.
R. z DMM - 9 PaĽdziernik 2012, 20:43
Właśnie, w Ewangelii napisane jest, że Jezus miłował Martę i jej siostrę Marię.
barmal - 9 PaĽdziernik 2012, 23:08
Hmn-nie zrozumiałam tego o lataniu. Współnota z Taize modli się razem i pracuje-nie lata za nikim.Ludzie ją odnajdują-czy Pan ich tak prowadzi.
karino09 - 10 PaĽdziernik 2012, 00:03
Niezwykły jest radykalizm Chrystusowy Benedykta XVI w tym wezwaniu.
Dorota Halasa - 10 PaĽdziernik 2012, 00:43
Liczne są małżeństwa
pomiędzy katolikami a prawosławnymi
i wymagają one szczególnej wrażliwości ekumenicznej15.
Zachęcam biskupów i eparchów do stosowania,
na ile to możliwe i tam gdzie one istnieją,
umów duszpasterskich w celu stopniowej promocji
wspólnego duszpasterstwa ekumenicznego.
Nareszcie cos konretniejszego, chociaz chcialabym wiedziec bardziej szczegolowo jak mialby ten ekumenizm wygladac.
|
|