nasz DOM
www.netparafia.pl

MODLITWA w naszym DOMu - ¦wiêci Aposto³owie Filip i Jakub

ZoRo - 5 Maj 2019, 17:26
Temat postu: ¦wiêci Aposto³owie Filip i Jakub
https://brewiarz.pl/czytelnia/swieci/05-06.php3
6 maja
¦wiêci Aposto³owie Filip i Jakub

Filip pochodzi³ z Betsaidy nad Jeziorem Galilejskim. By³ uczniem Jana Chrzciciela. Powo³any przez Jezusa, zosta³ jednym z dwunastu Jego uczniów:

Nazajutrz Jezus postanowi³ udaæ siê do Galilei. I spotka³ Filipa. Jezus powiedzia³ do niego: "Pójd¼ za Mn±". Filip za¶ pochodzi³ z Betsaidy, z miasta Andrzeja i Piotra. Filip spotka³ Natanaela i powiedzia³ do niego: "Znale¼li¶my Tego, o którym pisa³ Moj¿esz w Prawie i prorocy - Jezusa, syna Józefa z Nazaretu". Rzek³ do niego Natanael: "Czy¿ mo¿e byæ co¶ dobrego z Nazaretu?". Odpowiedzia³ mu Filip: "Chod¼ i zobacz" (J 1, 43-46).

Wzmianka, ¿e Filip pochodzi³ z miasta Andrzeja i Piotra, wskazuje, ¿e wszyscy trzej Aposto³owie musieli siê znaæ poprzednio, ¿e zna³ go dobrze tak¿e ¶w. Jan Aposto³, który te szczegó³y przekaza³. O powo³aniu Filipa na Aposto³a upewniaj± nas tak¿e katalogi, czyli trzy wykazy Aposto³ów, jakie nam pozostawi³y Ewangelie (Mt 10, 3; Mk 3, 18; £k 6, 14), gdzie Filip jest zawsze wymieniany na pi±tym miejscu.
Filip jest czynnym ¶wiadkiem cudownego nakarmienia rzeszy przez Pana Jezusa:

Potem Jezus uda³ siê za Jezioro Galilejskie, czyli Tyberiadzkie. (...) Kiedy Jezus podniós³ oczy i ujrza³, ¿e liczne t³umy schodz± siê do Niego, rzek³ do Filipa: "Sk±d kupimy chleba, aby oni siê posilili?". A mówi³ to, wystawiaj±c go na próbê. Wiedzia³ bowiem, co mia³ czyniæ. Odpowiedzia³ mu Filip: "Za dwie¶cie denarów nie wystarczy chleba, aby ka¿dy z nich móg³ choæ trochê otrzymaæ" (J 6, 1. 5-7).

Filip musia³ siê cieszyæ specjalnym zaufaniem Pana Jezusa, skoro poganie prosz± go, aby im dopomóg³ w skontaktowaniu siê z Chrystusem:

A w¶ród tych, którzy przybyli, aby oddaæ pok³on (Bogu) w czasie ¶wiêta, byli te¿ niektórzy Grecy. Oni wiêc przyst±pili do Filipa, pochodz±cego z Betsaidy Galilejskiej, i prosili go, mówi±c: "Panie, chcemy ujrzeæ Jezusa". Filip poszed³ i powiedzia³ Andrzejowi. Z kolei Andrzej i Filip poszli i powiedzieli Jezusowi. A Jezus da³ im tak± odpowied¼: "Nadesz³a godzina, aby zosta³ uwielbiony Syn Cz³owieczy" (J 12, 20-23).

W czasie ostatniej wieczerzy Filip prosi Pana Jezusa, aby pokaza³ Aposto³om swojego niebieskiego Ojca:

Rzek³ do Niego Filip: "Panie, poka¿ nam Ojca, a to nam wystarczy". Odpowiedzia³ mu Jezus: "Filipie, tak d³ugo jestem z wami, a jeszcze Mnie nie pozna³e¶? Kto Mnie zobaczy³, zobaczy³ tak¿e Ojca. Dlaczego wiêc mówisz: Poka¿ nam Ojca? Czy¿ nie wierzysz, ¿e jestem w Ojcu, a Ojciec jest we Mnie?" (J 14, 8-10a).

Postawione przez Filipa pytanie da³o Jezusowi okazjê wyt³umaczenia Aposto³om najintymniejszego zwi±zku, jaki w tajemnicy Trójcy Przenaj¶wiêtszej istnieje pomiêdzy Ojcem i Synem.

Tyle informacji podaje Pismo ¶wiête. Za Klemensem Aleksandryjskim pierwszy historyk Ko¶cio³a, Euzebiusz, podaje, ¿e ¶w. Filip by³ w zwi±zku ma³¿eñskim i mia³ dzieci. On te¿ przytacza informacjê Polikratosa, biskupa Efezu, o córkach Filipa. Wed³ug tej relacji mia³ Aposto³ zostawiæ trzy córki, które ¿y³y bogobojnie w panieñstwie. Euzebiusz pisze, ¿e Filip mia³ cztery córki, które nazywa "prorokiniami", a które mia³y za¿ywaæ wielkiej czci w Ko¶ciele pierwotnym. Papiasz, biskup Hierapolis, zna³ je osobi¶cie. Wspomniane informacje o córkach ¶w. Filipa Aposto³a s± wszak¿e tak fragmentaryczne, ¿e niektórzy wspó³cze¶ni hagiografowie s± sk³onni przypuszczaæ, ¿e w tym wypadku tradycja pomiesza³a dwie osoby: ¶w. Filipa Aposto³a i ¶w. Filipa diakona z Dziejów Apostolskich (Dz 6, 1-6; 8, 4-40), który mia³ byæ ¿onaty i mieæ cztery córki.
Istniej± tak¿e dwa apokryfy: Dzieje Filipa i Ewangelia Filipa. Ze ¶w. Filipem nie maj± one ¿adnego zwi±zku, chocia¿ podszywaj± siê pod jego autorstwo oraz ¶wiadków naocznych jego mêki. Powsta³y one dopiero w wieku IV. Pisz± one o wêdrówkach apostolskich Filipa po krainie Partów i Helladzie oraz o ró¿nych przygodach Aposto³a, a wreszcie o jego mêczeñskiej ¶mierci w Hierapolis. Opiera³y siê one równie¿ na tym, co podawa³a pierwotna tradycja chrze¶cijañska, zatem mog± zawieraæ elementy prawdy. Ewangelia Filipa jest dzie³em gnostyków, którzy pod imieniem Aposto³a chcieli rozpowszechniæ swoje heretyckie b³êdy.
Filip mia³ aposto³owaæ równie¿ w Scytii - a wiêc w okolicach Donu i Dniepru. By³by to wiêc pierwszy Aposto³ S³owian. Potem mia³ przenie¶æ siê do Frygii (Ma³a Azja) i w jej stolicy, Hierapolis, ponie¶æ mêczeñsk± ¶mieræ za panowania Domicjana (81-96) przez ukrzy¿owanie, a potem ukamienowanie. Wed³ug ¶wiadectw greckich wraz ze ¶w. Filipem mia³a byæ pochowana w Hierapolis równie¿ jego siostra Marianna i dwie córki Aposto³a.
Filip jest patronem Antwerpii oraz pil¶niarzy i czapników.

W ikonografii ¶w. Filip przedstawiany jest z krzy¿em, z pastora³em, ze zwojem. Czasami trzyma w rêku kamienie - znak mêczeñstwa. Towarzyszy mu anio³.


¦wiêty Jakub M³odszy, Aposto³ Jakub, zwany M³odszym lub Mniejszym (dla odró¿nienia od drugiego Aposto³a Jakuba, zwanego tak¿e Starszym - przy czym starszeñstwo oznacza tu kolejno¶æ w³±czenia do grona Aposto³ów), by³ synem Kleofasa i Marii (Mk 15, 40), rodzonym bratem ¶w. Judy Tadeusza, krewnym Jezusa. W katalogach Aposto³ów jest wymieniany na jednym z ostatnich miejsc - co oznacza, ¿e przy³±czy³ siê do grona Aposto³ów najpó¼niej. Pochodzi³ z Nazaretu. Jego matka mia³a na imiê Maria (by³a spokrewniona ze ¶w. Józefem), a jego ojcem by³ Alfeusz, zwany równie¿ Kleofasem (Mk 3, 18; £k 6, 15; Mt 10, 3; J 19, 25). Jakub by³ rodzonym bratem ¶w. Judy Tadeusza. Pisze o tym wyra¼nie w swoim Li¶cie i tym siê chlubi: "Juda, s³uga Jezusa Chrystusa, brat za¶ Jakuba" (Jud 1). Tak¿e £ukasz nazywa Judê "Jakubowym", czyli bratem Jakuba (£k 6, 16; Dz 1, 13). Jakub M³odszy i ¶w. Juda mieli jeszcze jednego brata, Józefa. Pisze jasno o tym ¶w. Marek: "By³y tam równie¿ niewiasty, które przypatrywa³y siê z daleka, miêdzy nimi Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa" (Mk 15, 40). Tak wiêc braæmi byli dla siebie: Jakub, Juda i Józef.
Po zmartwychwstaniu Jezusa Jakub wyró¿nia³ siê w¶ród Aposto³ów jako przewodnicz±cy gminy chrze¶cijañskiej w Jerozolimie. Kiedy ¶w. Piotr zosta³ cudownie uwolniony przez anio³a z wiêzienia, ka¿e o tym oznajmiæ Jakubowi (Dz 12, 17). Na soborze apostolskim ¶w. Jakub zaraz po Piotrze zabra³ g³os i wp³yn±³ na to, ¿e ¶w. Pawe³ móg³ spokojnie pe³niæ swoj± misjê w¶ród pogan i nie narzucaæ im przepisów prawa Moj¿eszowego (Dz 15, 13-21). Gdy ¶w. Pawe³ po raz ostatni na Zielone ¦wiêta przyby³ do Jerozolimy (rok 57), ¶w. Jakub przyj±³ go ¿yczliwie (Dz 21, 17-26) i wyrazi³ rado¶æ z jego sukcesów. Dla jego wszak¿e bezpieczeñstwa proponuje ¶w. Paw³owi, aby podda³ siê pewnym przepisom, które go obowi±zywa³y jako ¯yda.
O tym, jak wielkiej powagi za¿ywa³ ¶w. Jakub w¶ród Aposto³ów, ¶wiadcz± Listy ¶w. Paw³a. Aposto³ Narodów pisze w Li¶cie do Koryntian, ¿e Chrystus po swoim zmartwychwstaniu pokaza³ siê równie¿ Jakubowi (1 Kor 15, 7). W Li¶cie do Galatów szczyci siê ¶w. Pawe³, ¿e widzia³ Jakuba, brata Pañskiego (Ga 1, 19). Jakub mia³ jednak ¿al do Paw³a, ¿e od nawróconych ¯ydów nie ¿±da³ zachowania obrzezania i innych nakazów prawa Moj¿eszowego. By³ bowiem przekonany, ¿e ono nadal obowi±zuje ¯ydów (Ga 2, 1-6). Tak¿e Pawe³ mia³ ¿al do Jakuba, ¿e wp³ywa³ na Piotra, aby ten nadal przestrzega³ Prawa Moj¿eszowego (Ga 2, 11-14). Mimo tych ró¿nic Pawe³ nie waha³ siê nazwaæ Jakuba filarem Ko¶cio³a (Ga 2, 9).
Jakub zostawi³ list do wiernych Ko¶cio³a narodowo¶ci ¿ydowskiej. Napisa³ go w latach 45-49. List by³ pisany piêknym jêzykiem greckim, co wskazuje, ¿e ¶w. Jakub go dyktowa³, a pisa³ doskona³y stylista. Na wstêpie Listu Aposto³ przedstawia siê i podaje tytu³, który go uprawnia do pisania, oraz podaje adresatów: "Jakub, s³uga Boga i Pana Jezusa Chrystusa, ¶le pozdrowienie dwunastu pokoleniom w rozproszeniu" (Jk 1, 1-2). Na samym pocz±tku zachêca, aby wierni byli wobec pokus odwa¿ni. Pokusy rodz± siê w samym cz³owieku. Z kolei jakby polemizowa³ ze ¶w. Paw³em, który w podkre¶leniu konieczno¶ci wiary w Chrystusa mniej uwzglêdnia³ potrzebê dobrych uczynków. Jakub napomina, ¿e wiara bez uczynków jest martwa (Jk 2, 26). Podkre¶la nastêpnie, ¿e w¶ród chrze¶cijan nie powinno siê wyró¿niaæ bogatych, a gardziæ ubogimi, bo wszyscy s± równi wobec Pana Boga. W bardzo obrazowym stylu akcentuje z³o¶æ, jak± mo¿e wyrz±dziæ jêzyk ludzki. Aposto³ koñczy swój list ró¿nymi przestrogami i zachêt±.
O ¶mierci ¶w. Jakuba Aposto³a pisze Józef Flawiusz, wspó³czesny mu historyk ¿ydowski:

Cesarz otrzymawszy wiadomo¶æ o ¶mierci Festusa, wys³a³ do Judei jako prokuratora Albinusa. Król (Agryppa II) natomiast pozbawi³ godno¶ci arcykap³añskiej Józefa i nastêpc± jego na tym urzêdzie mianowa³ Ananosa (Annasza) o tym samym, co ojciec, imieniu. M³odszy Ananos... by³ z usposobienia cz³owiekiem hardym i niezwykle zuchwa³ym... Otó¿ Ananos... s±dz±c, ¿e nadarzy³a siê dogodna sposobno¶æ, poniewa¿ umar³ Festus, a Albinus by³ jeszcze w drodze, zwo³a³ Sanhedryn i stawi³ przed s±dem Jakuba, brata Jezusa, zwanego Chrystusem, oraz kilku innych. Oskar¿y³ ich o naruszenie prawa i skaza³ na ukamienowanie (Dawne dzieje Izraela, 20, 9, 1).

Panowa³ wówczas cesarz Neron (54-68). W³a¶nie w Judei zmar³ gubernator rzymski Porcjusz Festus (62). Tego¿ wiêc roku 62 zosta³ ukamienowany ¶w. Jakub M³odszy. Hegezyp, który ¿y³ w czasach po Aposto³ach ok. roku 160, pisa³ w swoich Pamiêtnikach, ¿e podczas kamienowania pewien folusznik (rzemie¶lnik produkuj±cy tkaniny) doskoczy³ do Aposto³a i uderzy³ Jakuba w g³owê pa³k±. Euzebiusz dodaje, ¿e przedtem str±cono Jakuba ze szczytu ¶wi±tyni.
1 grudnia 351 r. na skutek objawienia, jakie mia³ mieæ ¶w. Epifaniusz, i poszukiwañ zarz±dzonych przez ¶w. Cyryla, patriarchê Jerozolimy, relikwie ¶w. Jakuba Aposto³a mia³y zostaæ znalezione razem z relikwiami Zachariasza i Symeona. Na tym miejscu wystawiono ma³± ¶wi±tyniê. Za czasów cesarza Justyna II (565-578) przeniesiono je do Konstantynopola, do ko¶cio³a wystawionego ku jego czci.
Jakub ju¿ za ¿ycia doznawa³ wielkiej czci i to nie tylko w¶ród wyznawców Chrystusa, ale równie¿ w¶ród ¯ydów. Józef Flawiusz przytacza, ¿e arcykap³an Annasz zosta³ po zaledwie 3 miesi±cach sprawowania funkcji arcykap³ana deponowany przez Heroda Agryppê w³a¶nie za morderstwo, dokonane na Jakubie. I do Heroda, i do namiestnika dosz³y bowiem skargi, ¿e Annasz nadu¿y³ swoich praw. Hegezyp, Klemens Aleksandryjski i Euzebiusz potwierdzaj±, ¿e Jakub cieszy³ siê w¶ród ¯ydów powag± ascety.
W¶ród apokryfów, czyli pism przypisywanych ¶w. Jakubowi, chocia¿ autorem ich nie by³, istnieje tak zwana Ewangelia Jakuba, zwana tak¿e Protoewangeli± Jakuba. Apokryf pochodzi z wieku II. Zna go ju¿ Klemens Aleksandryjski, ¶w. Justyn i Orygenes. Zawiera on wiele ciekawych szczegó³ów z ¿ycia Naj¶wiêtszej Maryi Panny, które zapewne przekaza³a pierwotna tradycja chrze¶cijañska. Apokryf ten jest cenny i bardzo ciekawy.
¦w. Jakub jest patronem dekarzy.

W ikonografii ¶w. Jakub przedstawiany jest w tunice i p³aszczu, z mieczem oraz z ksiêg±. Czasami jako biskup rytu wschodniego. Jego atrybutami s± tak¿e: halabarda, kamienie, korona w rêkach, torba podró¿na, zwój.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group