Wysłany: 6 PaĽdziernik 2012, 22:43 Ecclesia in Medio Oriente 11
¯ycie chrze¶cijañskie i ekumeniczne
11. To w³a¶nie w tym kontek¶cie przymusu,
niestabilno¶ci i obecnie podatno¶ci na przemoc,
Bóg zezwoli³ na rozwój swojego Ko¶cio³a. ¯yje
on tam w niezwyk³ej ró¿norodno¶ci form. Wraz
z Ko¶cio³em katolickim obecne s± na Bliskim
Wschodzie bardzo liczne i czcigodne Ko¶cio³y,
do których do³±czy³y nowsze wspólnoty ko¶cielne.
Ta mozaika wymaga wielkiego i nieustannego
wysi³ku na rzecz jedno¶ci, w poszanowaniu swoich
bogactw, aby umocniæ wiarygodno¶æ g³osze-
nia Ewangelii i chrze¶cijañskie ¶wiadectwo6. Jedno¶æ
jest darem Boga, który rodzi siê z Ducha
i który trzeba rozwijaæ z cierpliw± wytrwa³o¶ci±
(por. 1 P 3, 8-9). Wiemy, ¿e istnieje pokusa, aby
w obliczu podzia³ów odwo³ywaæ siê wy³±cznie do
kryteriów ludzkich, zapominaj±c o m±drych radach
¶wiêtego Paw³a (por. 1 Kor 6, 7-8). Zachêca
on: „Usi³ujcie zachowaæ jedno¶æ Ducha dziêki
wiêzi, jak± jest pokój” (Ef 4, 3). Wiara jest centrum
i owocem prawdziwego ekumenizmu7. Trzeba
zacz±æ od jej pog³êbienia. Jedno¶æ rodzi siê
z wytrwa³ej modlitwy i nawrócenia, które pozwalaj±
wszystkim ¿yæ zgodnie z prawd± i w mi³o¶ci
(por. Ef 4, 15-16). Sobór Watykañski II zachêca
do „ekumenizmu duchowego”, który jest dusz±
prawdziwego ekumenizmu8. Sytuacja na Bliskim
Wschodzie jest sama w sobie nagl±cym wezwaniem
do ¶wiêto¶ci ¿ycia. Martyrologia ukazuje, ¿e
¶wiêci i mêczennicy nale¿±cy do ró¿nych Ko¶cio³ów
byli – a niektórzy s± nimi obecnie – ¿ywymi
¶wiadkami tej jedno¶ci bez granic w Chrystusie
chwalebnym, przedsmaku naszego „bycia zjednoczonymi”
jako lud ostatecznie z Nim pojednany9.
Z tego wzglêdu w obrêbie samego Ko¶cio³a katolickiego
trzeba umacniaæ komuniê, która daje
¶wiadectwo o mi³o¶ci Chrystusa.
5 Por. Propositio 9.
6 Por. SOBÓR WAT. II, Dekr. o ekumenizmie Unitatis redintegratio,
1.
7 Por. BENEDYKT XVI, Przemówienie do uczestników zgromadzenia
plenarnego Kongregacji Nauki Wiary (27 stycznia 2012), AAS
104 (2012), 109; L’Osservatore Romano, wyd. polskie, n. 3/2012,
ss. 23-25.
8 Por. SOBÓR WAT. II, Dekr. o ekumenizmie Unitatis redintegratio,
8
9 Por. JAN PAWE£ II, Enc. Ut unum sint (25 maja 1995), 83-
84: AAS 87 (1995), 971-972.
Wiara jest centrum
i owocem prawdziwego ekumenizmu. Trzeba
zacz±æ od jej pog³êbienia. Jedno¶æ rodzi siê
z wytrwa³ej modlitwy i nawrócenia, które pozwalaj±
wszystkim ¿yæ zgodnie z prawd± i w mi³o¶ci
Czy uda siê zachowaæ jedno¶æ Ducha w tak zrujnowanej niepokojem przestrzeni? Dla wielu jest to czas wzmo¿onej modlitwy, ale te¿ takiej, która jest rytua³em a niczego nie zmienia.
Ekumenizm duchowy - to byæ mo¿e jest równie¿ wezwanie dla Domu Wschodniego....
[...]Sytuacja na Bliskim
Wschodzie jest sama w sobie nagl±cym wezwaniem
do ¶wiêto¶ci ¿ycia."
Dla mnie s³owa papie¿a to jedno wielkie wezwanie do pog³êbienia ¿ycia religijnego, najpierw jednostkowego, ale jednocze¶nie wspólnotowego.
K.Rahner napisa³, ¿e chrze¶cijanin przysz³o¶ci albo bêdzie mistykiem, albo wcale nie bêdzie chrze¶cijaninem.
W ¶wiêto¶ci ¿ycia nie ma miejsca na podzia³y.Jest przygarniêcie innych z ca³± ich odmienno¶ci±.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz gÅ‚osować w ankietach Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum