Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
POST
Autor Wiadomość
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 16 StyczeÅ„ 2017, 05:29   POST

http://www.opoka.org.pl/b...re_post_00.html
POST

Spis tre¶ci
Wstêp 5
Post jako powrót do Boga 9
Oddzielenie od pogan czy bratni stó³? 36
Post jako æwiczenie umys³u 47
Post jako oczyszczenie 63
Praktyczne zasady p³yn±ce z nauki Ko¶cio³a na temat postu 78

Post to rzeczywisto¶æ, która niewiele mówi dzisiejszemu katolikowi, czy te¿, patrz±c szerzej, wspó³czesnemu cz³owiekowi. Zmiany w ko¶cielnej dyscyplinie wprowadzone w ostatnich wiekach, a zw³aszcza po II Soborze Watykañskim, sprawi³y, ¿e dzisiaj postowi zagra¿a nie tylko ograniczenie go do kilku dni w roku, ale równie¿ niezrozumienie oraz niew³a¶ciwe pojmowanie jego g³êbszego, duchowego znaczenia. Dzisiaj w Ko¶ciele katolickim post obowi±zkowy dotyczy tylko dwu dni w roku (¦rody Popielcowej i Wielkiego Pi±tku), a i wtedy traktowany jest bardzo ³agodnie i pob³a¿liwie. Mocno podwa¿ane jest samo przekonanie, jakoby powstrzymywanie siê od jedzenia czy ograniczanie spo¿ywania pokarmu mia³o cokolwiek wspólnego z religi±. Tymczasem w licz±cej dwa tysi±ce lat tradycji chrze¶cijañskiej post by³ zawsze uwa¿any za fundamentalny element drogi wiary i praktykowano go z wielk± gorliwo¶ci± i surowo¶ci±.

W istocie pojêcie postu znane jest wszystkim religiom ¶wiata. Antyczni Grecy po¶cili w okresach misteriów eleuzyñskich i tesmoforii, a tak¿e z okazji uroczysto¶ci liturgicznych w ¶wi±tyniach. Egipcjanie powstrzymywali siê od spo¿ywania miêsa i wina podczas misteriów ku czci bogini Izydy. Tak¿e Rzymianie znali rozmaite posty publiczne o charakterze religijnym. Nawet w religii zoroastriañskiej, która — rzecz wyj±tkowa w historii religii — uwa¿a³a siê za zdecydowanie przeciwn± praktykowaniu postu i powstrzymywaniu siê od spo¿ywania miêsa, w rzeczywisto¶ci przewidziano i zachowywano pewne posty. Podobnie w kulturach bardzo odleg³ych od naszej, jak konfucjanizm i religia aztecka, panowa³a powszechna praktyka zachowywania postu i niespo¿ywania pewnych pokarmów. Przetrwa³a ona do dzisiaj prawie we wszystkich religiach i kulturach, zarówno w religiach wielkich, jak i w tak zwanych prymitywnych. Post znaj± ludy Afryki, Indianie z Ameryki, aborygeni z Australii; co wiêcej, czêsto — tak jak to bywa w¶ród licznych ludów afrykañskich — w³a¶nie w warunkach krañcowego ubóstwa materialnego i niedostatku pokarmu z tym wiêksz± surowo¶ci± praktykuje siê post.

W buddyzmie i w hinduizmie post stanowi jedn± z podstaw drogi ascezy; jeszcze dzisiaj buddyjscy mnisi, zgodnie z regu³±, nic nie jedz± od po³udnia do ¶witu nastêpnego dnia. W islamie, jak wiadomo, ca³kowity post trwaj±cy miesi±c (Ramadan) obowi±zuje wszystkich muzu³manów, którzy maj± wtedy powstrzymywaæ siê od jedzenia i picia od wschodu do zachodu s³oñca, a ponadto islam przewiduje wiele innych nieobowi±zkowych dni postu w ci±gu roku. Koran, a za nim ca³a islamska religijno¶æ, nadaj± tak± wagê postowi — jako czynnikowi duchowej i cielesnej ascezy, a tak¿e pokuty i mi³o¶ci do Boga — ¿e czyni± zeñ jeden z Piêciu Filarów okre¶laj±cych sam± istotê islamu. I wreszcie w judaizmie posty publiczne i prywatne pozosta³y, zarówno co do formy, jak i ducha, zasadniczo takie same jak w czasach Biblii i Jezusa.

A w chrze¶cijañstwie? Co na ten temat mówi³ Jezus? Czy po¶cili Aposto³owie i chrze¶cijanie pierwszych wieków? Jakie miejsce i znaczenie nadawali postowi Ojcowie Ko¶cio³a, którzy w okresie od II do V w. uporz±dkowali i dok³adnie okre¶lili — poprzez swoje pisma i wielkie sobory — naukê chrze¶cijañskiej wiary? Jakie znaczenie mia³ post w dziejach chrze¶cijañskiej duchowo¶ci? I, ogólnie bior±c, jaka jest rola po¿ywienia w chrze¶cijañskiej wizji ¿ycia? Na te i na wiele innych pytañ postaramy siê odpowiedzieæ w tej ksi±¿ce, która — z drugiej strony — przypominaj±c prawdziwy chrze¶cijañski sens postu, pragnie te¿ zaoferowaæ wspó³czesnemu cz³owiekowi wierz±cemu, zgodnie z nauczaniem i duchem II Soboru Watykañskiego, mo¿liwo¶æ przyswojenia sobie tego wielkiego duchowego i ascetycznego skarbu, którym jest biblijna i patrystyczna tradycja postu.

Pragnêli¶my napisaæ pracê prost± i popularnonaukow±, co nie przeszkodzi³o nam wzbogaciæ j± o liczne biblijne i patrystyczne cytaty. Rozwa¿aj±c ten temat, postaramy siê, tak jak powiedzia³ ¶w. Jan Kasjan, „nie mówiæ od siebie, lecz jedynie to, co zosta³o nam przekazane przez ¶wiêtych Ojców”.

Czytelnik zauwa¿y, ¿e bardzo czêsto bêdziemy siê odnosiæ do Ojców Ko¶cio³a, czê¶ciej ani¿eli do tekstów i dokumentów wspó³czesnych. Taki jest nasz ¶wiadomy wybór. ¦w. Augustyn, ¶w. Bazyli i inni wielcy dawni Ojcowie to ci, którzy zbudowali podwaliny chrze¶cijañskiej nauki i religijno¶ci. To, co oni napisali, pozosta³o, równie¿ w dziedzinie postu, fundamentem dla rozwijaj±cej siê duchowo¶ci i ¿ycia Ko¶cio³a. Zatem, je¶li tylko z rzadka przytaczamy autorów ¶redniowiecznych czy wspó³czesnych, to czynimy tak dlatego, ¿e wolimy siêgaæ bezpo¶rednio do ¼ród³a.

(...)

Post wyra¿a wiêc skruchê i nawrócenie: lecz nie tylko post. Czêsto, i to nie tylko w Starym Testamencie, towarzysz± mu inne postaci umartwienia: p³acz, nak³adanie na cia³o wora, posypywanie g³owy popio³em, upadanie na twarz. Kiedy Izrael pragnie odwróciæ gniew i karê Bo¿±, ucieka siê do podobnych form skruchy, ¿eby pogodziæ siê z Bogiem. Liczne s± tego przyk³ady: Ps 35,13; Jr 14,12; Tb 3,10-11 (Wulg.); Est 4,3; 2 Mch 13,12 itd. Przytoczmy w tym miejscu fragment z Ksiêgi Judyty (4,9-13): „I b³agali wszyscy mê¿owie izraelscy Boga z wielk± wytrwa³o¶ci±, i korzyli siê z wielk± ¿arliwo¶ci±. Oni sami, ich ¿ony i dzieci, jako te¿ byd³o, i ka¿dy przybysz, najemnik i niewolnik kupiony na³o¿yli wory na biodra. I wszyscy mê¿czy¼ni izraelscy, kobiety i dzieci, mieszkaj±cy w Jerozolimie, upadli na twarz przed ¶wi±tyni±, posypali g³owy swoje popio³em i odziani w wory wyci±gali rêce przed Panem. Tak¿e o³tarz opasali worem i wspólnie gor±co wo³ali do Boga Izraela, aby nie wydawa³ ich dzieci na porwanie, ich ¿on na ³up, miast ich dziedzictwa na zniszczenie, ¶wi±tyni na zbezczeszczenie i zniewagê, i szyderstwo dla pogan. A Pan wys³ucha³ ich wo³ania i wejrza³ na ich udrêkê. Lud po¶ci³ przez wiele dni w ca³ej Judei i w Jerozolimie przed ¶wi±tyni± Pana Wszechmog±cego”.

W tym fragmencie zosta³a doskonale zilustrowana biblijna koncepcja oraz praktyka postu.

Przy okazji odnotujmy kolejny wa¿ny aspekt postu wed³ug Biblii. Ten aspekt, podobnie jak inne, w naturalny sposób przejdzie do chrze¶cijañstwa: jest to publiczny i wspólnotowy charakter postu. „Na Syjonie dmijcie w róg, zarz±d¼cie ¶wiêty post, og³o¶cie uroczyste zgromadzenie!” (J l 2,15). Istotnie, wspólnota wiernych to nie zbiorowisko jednostek, ale „mistyczne cia³o”. Dlatego ¶wiêta hebrajskie i chrze¶cijañskie s± z natury wspólnotowe. Ca³y lud ¶wiêci Pana, raduj±c siê, ca³y lud korzy siê przed Nim, umartwiaj±c siê i poszcz±c. Co wiêcej, Biblia czêsto podkre¶la, ¿e w dniach pokuty po¶ciæ powinni wszyscy, „ludzie i zwierzêta” (por. Jon 3,7).

(...)

Jak wiêc widaæ, w poszczeniu najwa¿niejsze jest nie tyle „spo¿ywanie pokarmu, ile przekroczenie przykazania”. Celem bowiem nie jest schudniêcie czy zadanie sobie bólu, lecz opanowanie w³asnej woli i nauczenie siê przestrzegania dyscypliny (na przyk³ad nie jadaæ pewnych pokarmów albo jadaæ tylko w okre¶lonych godzinach itp.) nawet wówczas, gdy namiêtno¶ci, czyli kaprysy woli, nawyki i podniety cia³a popychaj± nas do odmiennych zachowañ.

Jest to zreszt± jeden z powodów, dla których Ko¶ció³ ustanowi³ okre¶lone dni, kiedy post obowi±zuje, oraz dok³adne przepisy, czego nale¿y siê wystrzegaæ. Gdyby bowiem posty zosta³y pozostawione w³asnemu widzimisiê ka¿dego, to ³akomstwo, g³ód, lenistwo i inne namiêtno¶ci bez trudu doprowadzi³yby nas do zachowywania postów w sposób najwygodniejszy dla naszych w³asnych namiêtno¶ci. Wymy¶la³yby one rozmaite rodzaje pretekstów, byleby uczyniæ posty jak naj³agodniejszymi, a w ostatecznym rozrachunku — nieu¿ytecznymi.

Celem chrze¶cijañskiej ascezy jest os³abienie w³adzy, jak± maj± nad nami namiêtno¶ci, przede wszystkim po¿±danie, ³akomstwo, przywi±zanie do w³asnego ja. Ka¿dy z nas pozostaje bowiem we w³adzy nieustannego „po¿±dania, które — je¶li mu siê podporz±dkujemy, ¿eby je nasyciæ — ro¶nie jeszcze bujniej i nabiera wigoru”. Bywa, ¿e „w samym sercu przyjemno¶ci — jak powiedzia³ poeta Lukrecjusz — wyrasta jaka¶ nieokre¶lona gorycz, która warzy kwiaty rozkoszy” (De rerum natura, IV, 1133-1134). Umys³ wytwarza zatem coraz wiêcej pragnieñ, „po¿±da, lecz nic nie ukoi jego po¿±dania” (Prz 13,4); kiedy co¶ uzyska, przywi±zuje siê do tego i zaczyna rodziæ wstrêt wobec wszystkiego, co zagra¿a jego posiadaniu. Cz³owiek, nieustannie miotany pomiêdzy nierozumnymi namiêtno¶ciami, znajduje siê w stanie ci±g³ego pragnienia tego, czego nie ma. Lecz „za ka¿dym razem, gdy w nieuporz±dkowany sposób czego¶ pragnie, traci natychmiast wewnêtrzny spokój [...], a je¶li kto¶ mu siê sprzeciwi, z³o¶ci siê bez racji [...]. A zatem prawdziwy pokój odnajdujemy tylko wtedy, kiedy opieramy siê namiêtno¶ciom, a nie kiedy im ulegamy”. ¯eby to osi±gn±æ, „post jest lepszy ani¿eli modlitwa”, poniewa¿ „t³umi po¿±dliwo¶æ i razem z modlitw± oczyszcza umys³”.

W tym miejscu musimy jednak dokonaæ rozró¿nienia: „psychologiczny” efekt praktykowania postu jest w istocie dwojaki. Z jednej strony jest to, jak powiedzieli¶my, æwiczenie „dyscyplinarne”, aby nauczyæ siê panowania nad w³asn± wol± oraz opierania siê namiêtno¶ciom ³akomstwa i ob¿arstwa. Tak wiêc, z tego punktu widzenia, praktykowanie postu polega na narzuceniu sobie na przyk³ad jedzenia tylko o okre¶lonych godzinach albo niespo¿ywania pewnych pokarmów itp. To w³a¶nie dotychczas rozwa¿ali¶my.

Istnieje jednak i inne oblicze postu: kiedy zachowywany jako ca³kowite powstrzymanie siê od jedzenia przez wiele godzin lub przez ca³y dzieñ albo przez kilka dni sprawia, ¿e dotykamy podstawowej rzeczywisto¶ci naszego ¿ycia — bólu. Kto¶, kto zachowywa³ na serio ca³kowity, d³ugotrwa³y post (na przyk³ad trzydniowy lub tygodniowy), dobrze wie, ¿e ju¿ po pewnym czasie zaczynamy do¶wiadczaæ poczucia ogólnego os³abienia oraz bólu ¿o³±dka. Wraz z up³ywem czasu os³abienie powiêksza siê, zaczynamy odczuwaæ ból g³owy, niekiedy senno¶æ, ³atwo mêczymy siê. Nierzadko takie os³abienie powoduje równie¿ stany gniewu i napiêcia. Mamy te¿ szczególnie dotkliwe wra¿enie, ¿e brak nam si³, ¿eby wykonaæ codzienne czynno¶ci, a wiêc ¿e „tracimy czas”.

(...)

Na pocz±tku XX w. papie¿ Pius X og³asza nowe przepisy Ko¶cio³a, teoretycznie obowi±zuj±ce a¿ do II Soboru Watykañskiego. Post obowi±zuje w ka¿dy pi±tek i sobotê (poza dyspens±), kiedy to nie wolno spo¿ywaæ miêsa („poza koniecznymi przypadkami”); w dni postu wolno zje¶æ, oprócz obiadu, równie¿ ¶niadanie i kolacjê, „zgodnie z uznanym miejscowym zwyczajem”; w czasie postu zabronione jest jedzenie miêsa „lecz nie jaj, nabia³u oraz pewnych przypraw, nawet na bazie t³uszczów zwierzêcych”; post obowi±zuje w ¦rodê Popielcow±, w pi±tki i w soboty wielkopostne (w pozosta³e dni Wielkiego Postu wolno je¶æ miêso), w Suchedni, w wigilie Zes³ania Ducha ¦w., Wszystkich ¦wiêtych, Wniebowziêcia NMP oraz Bo¿ego Narodzenia. Jednak liczne wyj±tki i dyspensy znacznie ³agodz± te przepisy.

Na koniec przyjrzyjmy siê normom obecnie obowi±zuj±cym w Ko¶ciele katolickim.

II Sobór Watykañski po¶wiêci³ tematowi postu zaledwie krótk± wzmiankê dotycz±c± Wielkiego Pi±tku. Post w owym dniu nazywa „¶wiêtym” i poleca „obchodziæ go wszêdzie” (Sacrosanctum Concilium, nr 110). Katechizm Ko¶cio³a Katolickiego te¿ nie podaje innych wskazówek (por. nr 1438). Istotna jest natomiast Nota Biskupów z roku 1994 skierowana do Ko¶cio³a w³oskiego. Nosi ona tytu³: Chrze¶cijañski sens postu i wstrzemiê¼liwo¶ci. Dokument ten, odwo³uj±cy siê do konstytucji apostolskiej Paenitemini Paw³a VI (1966) oraz do kanonów 1250-1253 nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego, przedstawia aktualne przepisy:

1) Obowi±zek postu nakazuje ograniczy¶ siê „do spo¿ycia tylko jednego posi³ku dziennie, lecz nie zabrania lekkiego posi³ku rano i wieczorem nie przekraczaj±cego, co do ilo¶ci oraz jako¶ci owych posi³ków, potwierdzonych lokalnych zwyczajów”.

2) Obowi±zek wstrzemiê¼liwo¶ci zakazuje spo¿ywania pokarmów miêsnych, a tak¿e potraw i napojów, które, w ocenie zdrowego rozs±dku, uznaje siê za wyj±tkowo wyszukane i kosztowne.

3) Post i wstrzemiê¼liwo¶æ w powy¿ej okre¶lonym znaczeniu nale¿y zachowywaæ w ¦rodê Popielcow± (lub w pierwszy pi±tek Wielkiego Postu wedle obrz±dku ambrozjañskiego) oraz w Pi±tek Mêki i ¦mierci naszego Pana Jezusa Chrystusa. Zaleca siê je równie¿ w Wielk± Sobotê a¿ do Wigilii Paschalnej.

4) Wstrzemiê¼liwo¶æ nale¿y zachowaæ we wszystkie zwyk³e pi±tki Wielkiego Postu, chyba ¿e zbiegaj± siê z dniem zaliczonym do dni ¶wi±tecznych (jak 19 lub 25 marca). We wszystkie inne pi±tki roku, chyba ¿e zbiegaj± siê z dniem zaliczonym do dni ¶wi±tecznych, nale¿y zachowaæ wstrzemiê¼liwo¶æ w opisanym znaczeniu albo trzeba spe³niæ jakie¶ inne dzie³o pokuty, modlitwy, mi³osierdzia.

5) Obowi±zkowi postu podlegaj± wszyscy doro¶li do 60 roku ¿ycia; obowi±zkowi wstrzemiê¼liwo¶ci za¶ ci, którzy ukoñczyli 14 rok ¿ycia.

6) Z obowi±zku zachowania postu oraz wstrzemiê¼liwo¶ci mo¿e zwolniæ s³uszny powód, na przyk³ad stan zdrowia. Ponadto, „dla s³usznej i zgodnej z zaleceniami miejscowego biskupa przyczyny, proboszcz mo¿e udzieliæ dyspensy od obowi±zku poszczenia w dzieñ (...) pokuty, albo zmieniæ go na inne dzie³a pobo¿ne” (nr 13).

Je¶li chodzi o post eucharystyczny, to obecne prawo brzmi nastêpuj±co: „Kto siê przygotowuje do przyjêcia Naj¶wiêtszej Eucharystii, powinien powstrzymaæ siê od wszelkiego jad³a i napoju — z wyj±tkiem wody i lekarstw — przez co najmniej godzinê przed Komuni± ¶w.”. Ten czas zostaje skrócony do oko³o kwadransa w przypadku osób chorych, starych, osób zajmuj±cych siê opiek± nad chorymi lub starymi oraz w przypadku bliskich przyjmuj±cych Eucharystiê, kiedy pragn± i oni przyj±æ Komuniê ¶w., a k³opotliwe by³oby dla nich zachowanie godzinnego postu.

Konferencja Episkopatu Polski, obja¶niaj±c czwarte przykazanie ko¶cielne, postanawia:

„Wszyscy wierni obowi±zani s± czyniæ pokutê. Dla wyra¿enia tej pokutnej formy pobo¿no¶ci chrze¶cijañskiej Ko¶ció³ ustanowi³ dni i okresy pokuty. W tym czasie chrze¶cijanin powinien szczególnie praktykowaæ czyny pokutne s³u¿±ce nawróceniu serca, co jest istot± pokuty w Ko¶ciele. Powstrzymywanie siê od zabaw pomaga w opanowaniu instynktów i sprzyja wolno¶ci serca.

Czynami pokutnymi s±: modlitwa, ja³mu¿na, uczynki pobo¿no¶ci i mi³o¶ci, umartwienie przez wierniejsze pe³nienie obowi±zków, wstrzemiê¼liwo¶æ od pokarmów miêsnych i post.

Czasem pokuty w Ko¶ciele s± poszczególne pi±tki ca³ego roku i czas wielkiego postu.

Wstrzemiê¼liwo¶æ obowi±zuje wszystkich, którzy ukoñczyli 14 rok ¿ycia, we wszystkie pi±tki i ¦rodê Popielcow± oraz zaleca siê j± w Wigiliê Bo¿ego Narodzenia.

Post obowi±zuje w ¦rodê Popielcow± i w Wielki Pi±tek wszystkich miêdzy 18 a 60 rokiem ¿ycia.

Uzasadniona niemo¿liwo¶æ zachowania wstrzemiê¼liwo¶ci w pi±tek domaga siê od chrze¶cijanina podjêcia innych form pokuty.

Powstrzymywanie siê od zabaw obowi±zuje we wszystkie pi±tki i w czasie Wielkiego Postu”.

Jak widaæ, aktualne przepisy Ko¶cio³a katolickiego dotycz±ce postu s± niezwykle ³agodne i pozbawione ascetycznej surowo¶ci Ko¶cio³a dawnych wieków. W zasadzie chodzi o to, ¿e Ko¶ció³ wola³ podkre¶liæ inne formy ascezy i „postów”, uznawane za znacznie wa¿niejsze i pilniejsze. Cytowana wcze¶niej Nota Biskupów wylicza „potrawy”, jakich wspó³czesny cz³owiek powinien staraæ siê wystrzegaæ, przynajmniej w czasie Wielkiego Postu:

„— konsumpcja ¿ywno¶ci bez rozs±dnych zasad, której towarzyszy niekiedy niewybaczalne trwonienie zasobów;

— nadmierne spo¿ycie napojów alkoholowych i papierosów;

— nieustanna pogoñ za rzeczami zbytecznymi, przy bezkrytycznej akceptacji ka¿dej mody oraz ka¿dej zachêty reklamy handlowej;

— nienormalne wydatki towarzysz±ce czêsto publicznym uroczysto¶ciom, a nawet niektórym obchodom religijnym;

— gonitwa bez umiaru za takimi rodzajami rozrywki, które nie s³u¿± koniecznej regeneracji psychicznej i fizycznej, lecz stanowi± cel same dla siebie i prowadz± do oderwania siê od rzeczywisto¶ci i odpowiedzialno¶ci;

— gor±czkowa praca, która nie pozostawia przestrzeni na wyciszenie siê, refleksjê i modlitwê;

— nadmierne przywi±zanie do telewizji i innych ¶rodków komunikacji, które mo¿e prowadziæ do uzale¿nienia, hamowaæ osobist± refleksjê i przeszkadzaæ w dialogu rodzinnym” (nr 11)
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group