Dlaczego uroczysto¶ci w Wielk± Sobotê rozpoczynaj± siê dopiero wieczorem?
Zgodnie z ¿ydowsk± tradycj±, ka¿dy dzieñ rozpoczyna³ siê w wigiliê dnia poprzedniego, tj. po zapadniêciu zmroku, dlatego Niedziela Zmartwychwstania Pañskiego rozpoczyna siê ju¿ w sobotê wieczorem, która jest Wigili± Niedzieli Zmartwychwstania Pañskiego; st±d ¶ci¶le rzecz bior±c w Wielk± Sobotê Ko¶ció³ nie celebruje Mszy ¶w., i trwa przy Grobie Pañskim, rozwa¿aj±c mêkê i ¶mieræ Chrystusa oraz jego zst±pienie do otch³ani, a tak¿e w modlitwie i po¶cie oczekuje na Jego Zmartwychwstanie, w sobotê wieczorem natomiast celebruje siê ju¿ Zmartwychwstanie Pañskie.
Dlaczego w Wielk± Sobotê przed ko¶cio³ami p³on± ogniska?
Poza ko¶cio³em, o ile to mo¿liwe, w odpowiednim miejscu przygotowuje siê ognisko w celu pob³ogos³awienia nowego ognia. Chrystus sta³ siê kamieniem wêgielnym, z którego wysz³o ¶wiat³o ¶wiat³a, o¶wiecaj±c ca³y ¶wiat. Ten ¶wiêty ogieñ po¶wiêca kap³an jako symbol Zbawiciela, który z ciemno¶ci grobu wyszed³ w niezwyk³ym blasku.
Dlaczego podczas ceremonii po¶wiêcenia ognia kap³an wbija w ¶wiecê paschaln± piêæ gwo¼dzi?
¦wieca paschalna symbolizuje Chrystusa zmartwychwsta³ego, który wcze¶niej umar³ na krzy¿u, wiêc nale¿y w niej utkwiæ 5 gwo¼dzi, na znak piêciu ran Chrystusa: dwóch u r±k, dwóch u nóg i jednej w boku. Liczba piêæ obejmuje równie¿ 4 strony ¶wiata, st±d gwo¼dzie s± umieszczone symetrycznie: wschód – zachód, pó³noc – po³udnie, oraz w centrum ¶wiata, który stanowi Jezus Chrystus, jako Alfa i Omega.
Dlaczego uroczysto¶ci w Wielk± Sobotê rozpoczynaj± siê w nieo¶wietlonym ko¶ciele?
¦wiat³a w ko¶ciele s± zgaszone na pocz±tku liturgii Wigilii Paschalnej, by oddaæ atmosferê zaczynaj±cej j± liturgii ¶wiat³a. Procesja, w której lud wchodzi do ko¶cio³a, kroczy za przewodem tylko ¶wiat³a pascha³u. Jak synowie Izraela noc± szli za przewodem s³upa ognia, tak chrze¶cijanie id± stopniowo w ¶lady Zmartwychwsta³ego Chrystusa, ¦wiat³o¶ci ¶wiata.
Dlaczego Liturgia S³owa jest tak bardzo rozbudowana podczas uroczysto¶ci Wielkosobotnich?
Czytania Pisma ¦wiêtego stanowi± drug± czê¶æ Wigilii. Opisuj± one s³awne dzie³a historii zbawienia. ¦piew Psalmu responsoryjnego, milczenie i modlitwa kap³ana dopomagaj± wiernym w rozmy¶laniu nad tymi dzie³ami. Porz±dek Wigilii obejmuje siedem czytañ Starego Testamentu - zaczerpniêtych z Prawa i Proroków; pochodz± one z najstarszej tradycji Wschodu i Zachodu i dwa czytania z Nowego, mianowicie aposto³a i Ewangelii. W ten sposób Ko¶ció³ „poczynaj±c od Moj¿esza i wszystkich proroków” wyja¶nia paschalne misterium Chrystusa.
Dlaczego w Wielk± Sobotê udziela siê chrztu katechumenom?
Trzeci± czê¶æ Wigilii stanowi liturgia chrzcielna. Chrystusow± i nasz± Paschê sprawujemy teraz w sakramencie. Jasno siê to wyra¿a w ko¶cio³ach maj±cych ¼ród³o chrzcielne (chrzcielnicê), a jeszcze bardziej, kiedy odbywa siê chrze¶cijañskie wtajemniczenie doros³ych, tzw. katechumenów, lub przynajmniej chrzest dzieci. Tak¿e jednak wtedy, gdy nie ma kandydatów do chrztu, w ko¶cio³ach parafialnych odbywa siê b³ogos³awieñstwo wody chrzcielnej. Gdzie za¶ nie ma kandydatów do chrztu ani nie ma b³ogos³awieñstwa wody chrzcielnej, upamiêtnienie chrztu dokonuje siê przez pob³ogos³awienie wody przeznaczonej do pokropienia ludu.
Dlaczego w niektórych ko¶cio³ach po liturgii wielkosobotniej odbywa siê jeszcze procesja rezurekcyjna?
Odnowiona po Soborze Watykañskim II liturgia poleca, by logicznie po Wigilii Paschalnej nast±pi³o uroczyste obwieszczenie ¶wiatu faktu zmartwychwstania Chrystusa, bo liturgicznie ono siê w³a¶nie dokona³o tej nocy; zatem element Procesji Paschalnej z niedzielnego poranka przenosi siê na zaraz po celebracji liturgicznej, co praktykuj± niektóre ko¶cio³y.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz gÅ‚osować w ankietach Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum