Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
Eschatologiczny obraz Boga
Autor Wiadomość
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 27 KwiecieÅ„ 2015, 15:59   Eschatologiczny obraz Boga

http://biblia.wiara.pl/do...czny-obraz-Boga
Eschatologiczny obraz Boga

a. Ogl±danie Boga w Starym Testamencie

Cz³owiek stworzony przez Boga przed grzechem móg³ Go ogl±daæ twarz± w twarz. Natomiast po grzechu tylko wybrani mogli rozmawiaæ z Bogiem. Oto przyk³ad rozmowy Moj¿esza z Bogiem na ¶wiêtej górze:

A Pan rozmawia³ z Moj¿eszem twarz± w twarz, jak siê rozmawia z przyjacielem (Wj 33,11).
Gdy skoñczy³ [Bóg] rozmawiaæ z Moj¿eszem na górze Synaj, da³ mu dwie tablice ¦wiadectwa, tablice kamienne, napisane palcem Bo¿ym (Wj 31,18).
Gdy Moj¿esz zstêpowa³ z góry Synaj z dwiema tablicami ¦wiade­ctwa w rêku, nie wiedzia³, ¿e skóra na jego twarzy promienia³a na skutek rozmowy z Panem (Wj 34,29).

Mimo okre¶lenia „twarz± w twarz", wiemy, ¿e Moj¿esz nie widzia³ oblicza Boga, choæ bardzo chcia³: „Spraw, abym ujrza³ Twoj± chwa³ê" (Wj 33,18). Oczywi¶cie ogl±danie chwa³y Bo¿ej nie jest to¿same z ogl±daniem samego Boga. Moj¿eszowi po­wiedziano wyra¼nie, ¿e nie bêdzie móg³ widzieæ Bo¿ego oblicza, „gdy¿ ¿aden cz³owiek nie mo¿e ogl±daæ mojego oblicza i po­zostaæ przy ¿yciu". Wolno mu bêdzie tylko widzieæ plecy Boga (zob.Wj 33,20).

Najwiêkszym pragnieniem ludzi Starego Testamentu by³o ogl±danie Boga[1], ¶wiadcz± o tym miedzy innymi s³owa psalmi­stów: „W ¶wi±tyni tak siê wpatrujê w Ciebie, bym ujrza³ Twoj± potêgê i chwa³ê" (Ps 63,3); „O Tobie mówi moje serce: Szukaj Jego oblicza! Szukam, o Panie, Twojego oblicza; swego oblicza nie zakrywaj przede mn±" (Ps 27,8-9); „Takie jest pokolenie tych, co Go szukaj±, co szukaj± oblicza Boga Jakubowego" (Ps 24,6).

Najwiêksz± têsknot± ka¿dego Izraelity by³o ogl±danie Boga. Jednak niewidzialny Bóg przybiera³ jedynie postaæ dostêpna zmys³om na przyk³ad postaæ Anio³a: „Anio³ Pañski znalaz³ Hagar na pustyni u ¼ród³a przy drodze -wiod±cej do Szur" (Rdz 16,7). Anio³ by³ okre¶leniem objawiaj±cego siê Boga (zob. Rdz 31,11.13). To Bóg w postaci anio³a prowadzi³ Naród Wybrany podczas wyj¶cia z niewoli egipskiej: „Anio³ Bo¿y, który szed³ na przedzie wojsk izraelskich, zmieni³ miejsce i szed³ na ich ty³ach" (Wj 14,19). Bóg wiec obecny by³ w postaci anio³a, lecz nie by³ anio³em. Przez postaæ anio³a ujawnia³ swoj± obecno¶æ, mówi³ i dzia³a³. Zatem w przekazach o ukazywaniu siê Boga nigdy nie mówi siê o Jego widzianej postaci. Widzialne s± tylko znaki Bo¿ej obecno¶ci: p³on±cy krzak (zob. Wj 3,2), s³up ob³oku przy wyj¶ciu z Egiptu (zob. Wj 12,21), chmura i burza na Synaju (zob. Wj 19,9.16; Pwt 4,33-36)[2].

Widzimy wiêc, jak Bóg stopniowo objawia swoj± ukryt± ta­jemnicê - tajemnicê swojej osoby[3]. Bóg w pierwszym rzêdzie nie objawia czego¶, lecz samego siebie i Swoj± Wolê zbawienia cz³owieka. Objawiaj±c siebie samego i swoj± tajemnicê, objawia cz³owiekowi tak¿e jego tajemnicê[4]. Moj¿eszowi objawi³ swoje imiê „Jestem, który jestem" (Wj 3,15), wskazuje ono na odwiecz­ne istnienie Boga, na ¿ycie, które nie ma koñca. To objawienie jest samootwarciem siê Boga, przez które cz³owiek zostaje wpro­wadzony w ¶wiat³o prawdy[5]. Podsumowuj±c, nale¿y podkre¶liæ, ¿e w czasach Starego Te­stamentu nikt nie móg³ ogl±daæ Boga. Autor Listu do Hebraj­czyków stwierdza:

Wielokrotnie i na ró¿ne sposoby przemawia³ niegdy¶ Bóg do ojców przez proroków, a w tych ostatecznych dniach przemówi³ do nas przez Syna. Ten [Syn], który jest odblaskiem Jego chwa³y i odbiciem Jego istoty (Hbr 1,1-3).

Czas Starego Testamentu by³ niejako przygotowaniem do pe³ni objawienia siê Boga w Jezusie Chrystusie. Bóg poprzez znaki swojej obecno¶ci przygotowywa³ ludzko¶æ do przyjê­cia najwiêkszej tajemnicy, czyli siebie samego w osobie Jezusa. Wcze¶niej „Boga nikt nigdy nie widzia³, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w ³onie Ojca, [o Nim] pouczy³" (J 1,18). Chrystus wiêc jako odwieczny Syn Bo¿y jest ikon± Boga, Jego obrazem.

Teraz przejdziemy do kolejnej czê¶ci, w której zatrzymamy siê nad osob± Jezusa Chrystusa, w którym ogl±dali¶my chwa³ê samego Boga.

„Szukam o Panie, Twojego oblicza" (Ps 27,8). Ta têsknota Psalmisty sprzed stuleci nie mog³a siê wspanialszego i bardziej zdumiewaj±cego zaspokojenia doczekaæ ni¿ kontemplacja oblicza Chrystusa - tak mówi³ Jan Pawe³ II: „W Nim Bóg naprawdê po­b³ogos³awi³ nam i sprawi³, ¿e Jego oblicze zaja¶nia³o nad nami (Ps 67,3). Jednocze¶nie bêd±c Bogiem i cz³owiekiem, Chrystus uka­zuje nam te¿ prawdzie oblicze cz³owieka, objawia w pe³ni cz³owie­ka samemu sobie"[6] i jego powo³anie do udzia³u w ¿yciu Boga.
************************
oprac ks. Adam Sek¶ciñski
w Listach ¶w. Jana

Fragment ksi±¿ki "Eschatologiczna interpretacja Nowego Testamentu w tekstach Godziny Czytañ Liturgii Godzin Okresu Wielkanocnego", który zamieszczamy za zgod± Wydawnictwa TUM
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group