Wysłany: 8 PaĽdziernik 2012, 22:24 Ecclesia in Medio Oriente 14-16
14. Ponadto, istnieje ju¿ „ekumenizm diakonii”
w dziedzinie charytatywnej i edukacji miêdzy
chrze¶cijanami ró¿nych Ko¶cio³ów i Wspólnot
ko¶cielnych. Tak¿e Rada Ko¶cio³ów Bliskiego
Wschodu, do której nale¿± Ko¶cio³y ró¿nych tradycji
chrze¶cijañskich obecnych w regionie, stwarza
doskona³± przestrzeñ dla dialogu, który mo¿e
byæ prowadzony w mi³o¶ci i wzajemnym szacunku.
15. Sobór Watykañski II wskazuje, ¿e postêp
ekumeniczny, aby by³ skuteczny, musi dokonywaæ
siê „przede wszystkim przez modlitwy, przyk³adne
¿ycie, sumienn± wierno¶æ wobec staro¿ytnych
tradycji wschodnich, lepsze wzajemne poznanie,
wspó³pracê i braterskie poszanowanie spraw duchowych
i materialnych”11. Przede wszystkim
trzeba, aby wszyscy powrócili jeszcze bardziej do
samego Chrystusa. Jezus jednoczy tych, którzy
w Niego wierz± i którzy Go kochaj±, daj±c im Ducha
swego Ojca oraz swoj± Matkê, Maryjê (por. J
14, 26; 16, 7 i 19, 27). Ten podwójny dar na ró¿nych
poziomach mo¿e bardzo pomóc i zas³uguje
na wiêksz± uwagê ze strony wszystkich.
16. Wspólna mi³o¶æ do Chrystusa, który „grzechu
nie pope³ni³, a w Jego ustach nie by³o podstêpu”
(1 P 2, 22) i „¶cis³e wiêzy”12 miêdzy Ko-
¶cio³ami Wschodu, które nie s± w pe³nej komunii
z Ko¶cio³em katolickim, przynaglaj± do dialogu i
jedno¶ci. W wielu przypadkach katolicy s± zwi±zani
wspólnymi korzeniami wiary z Ko¶cio³ami
Wschodnimi, nie bêd±cymi w pe³nej komunii.
Z my¶l± o odnowie duszpasterstwa ekumenicznego,
maj±c na uwadze wspólne ¶wiadectwo, warto
dobrze zrozumieæ soborowe otwarcie na pewn±
„communicatio in sacris” w odniesieniu do sakramentów
pokuty, Eucharystii i namaszczenia chorych13,
która jest nie tylko mo¿liwa, ale która mo¿e
byæ godna polecenia w pewnych sprzyjaj±cych
okoliczno¶ciach, zgodnie z okre¶lonymi normami
i za aprobat± w³adz ko¶cielnych14. Liczne s± ma³¿eñstwa
pomiêdzy katolikami a prawos³awnymi
i wymagaj± one szczególnej wra¿liwo¶ci ekumenicznej15.
Zachêcam biskupów i eparchów do stosowania,
na ile to mo¿liwe i tam gdzie one istniej±,
umów duszpasterskich w celu stopniowej promocji
wspólnego duszpasterstwa ekumenicznego.
11 Dekr. o Ko¶cio³ach Wschodnich Katolickich Orientalium
Ecclesiarum, 24.
12 SOBÓR WAT. II, Dekr. o ekumenizmie Unitatis redintegratio,
15.
13 Por. Dekr. o Ko¶cio³ach Wschodnich Katolickich
Orientalium Ecclesiarum, 26-27.
14 Por. SOBÓR WAT. II, Dekr. o ekumenizmie Unitatis redintegratio,
15; por. PAPIESKA RADA DS. POPIERANIA JEDNO¦CI CHRZE¦CIJAN,
Dyrektorium w sprawie realizacji zasad i norm dotycz±cyh ekumenizmu
(25 marca 1993), 122-128: AAS 85 (1993), 1086-1088.
W sprawie ekumenizmu wydaje siê ¿ywo dzia³a wspó³nota Taize-nie mia³abym tej ¶wiadomo¶ci, gdyby nie do¶wiadczenia córki-my wiemy zazwyczaj o jednym miêdzynarodowym spotkaniu i miasteczku-chyba ca³orocznym-a takich spotkañ na ¶wiecie w ci±gu roku jest wiele.
"Latanie za bracmi odlaczonymi" niewiele daje a czasem skutki sa wrecz odwrotne do zamierzen. Ekumenizm codziennosci, zwyklych codziennych relacji, oraz to o czym Adhortacja dzisiaj mowi : postawienie na Chrystusa, staranie sie o to aby byc blizej Niego i prawdziwiej z Nim - to nas najbardziej i najbardziej mocno wzajemnie do siebie zbliza.
A swoja droga, czy sw. Pawel mialby problemy z jednoscia i tak jak my dzsiaj? Tyle ton "papieru" by na nia poswiecal ? Dzielilby wlos na czworo, przecedzal kazdy wyraz i....jaki jest efekt tej olbrzymiej pracy? Czy nie przypomina to zachowania Marty ? Jeszcze troche a uslyszymy przygany, ze oni sie tutaj mecza a takie Marie ciesza sie JEDNOSCIA juz teraz i bez nich...
Mówi±c o ekumenizmie. by³am na tylu Sympozjach w KUL.Ale stale my¶lê o tym, na ile Slowa JEZUSA o powo³aniu ¶w.Piotra - Czy mi³ujesz mnie wiêcej ni¿ Ci, jako Zmartwychwsta³y, czy wcze¶niej " Ty...jeste¶ Ska³±, Opok±...s± przyjmowane w ekumenizmie prawos³awnych, którzy odrzucaj± to wydarzenie? A protestantyzm- dlaczego nie uznaje MARYI- za Matkê Odkupiciela ? A przecie¿ tylko przez Maryjê dokona³o siê Wcielenie Syna Cz³owieczego !AI to jest punkt wyj¶cia w dialogu...Ko¶ció³ Greko-Katolicki ze swoim wschodnim obrz±dkiem uznaje ¶w.Piotra za nastêpcê Jezusa w Ko¶ciele i uznaje Maryjê za Matkê Zbawiciela.
Liczne s± ma³¿eñstwa
pomiêdzy katolikami a prawos³awnymi
i wymagaj± one szczególnej wra¿liwo¶ci ekumenicznej15.
Zachêcam biskupów i eparchów do stosowania,
na ile to mo¿liwe i tam gdzie one istniej±,
umów duszpasterskich w celu stopniowej promocji
wspólnego duszpasterstwa ekumenicznego.
Nareszcie cos konretniejszego, chociaz chcialabym wiedziec bardziej szczegolowo jak mialby ten ekumenizm wygladac.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz gÅ‚osować w ankietach Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum